Mobilversjon Skjul

Du bruker nettstedet med Internet Explorer 6. Denne nettleseren er nå utdatert.
For sikrere, mer pålitelig surfing det anbefales at du oppgraderer nettleseren til en av disse nettleserne:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

By og reise

Å reise har alltid vært en stor del av livet mitt. Det første året i livet mitt ble tilbrakt utenlands på Elfenbenskysten i Afrika, og siden da har jeg funnet andre fremmede land og kulturer fascinerende. Selv på turene mine til vulkaner eller reiser med fokus på landskapsfotografering bruker jeg alltid noen dager på å fordype meg i den lokale kulturen og bli kjent med landet og menneskene. Jeg syns Japan er forbløffende, og som en del av Volcanic Seven Summits-prosjektet mitt har jeg virkelig satt pris på kulturene i Iran og Papua Ny-Guinea.

Ettersom jeg tidligere har gitt dere noen råd om fotografisk historiefortelling og landskapsfotografering her, vil jeg denne gangen dele noen av tipsene mine til reisefotografering med dere.

Utstyr

Når det kommer til reisefotografering handler det aller viktigste tipset mitt om utstyret. Den verste typen kamera er det som du ikke vil strekke deg etter. Hvilken nytte har du av den beste teknologien hvis kameraet bare ikke passer for deg? Jeg vil derfor anbefale å bruke rikelig med tid på å velge riktig utstyr. Hvis det er mulig,prøve noen ulike alternativer. Ta avgjørelsen basert på magefølelsen din, hvordan du håndterer utstyret og om det gir deg en god følelse – ikke bare tekniske spesifikasjoner.

For meg er det viktig å jobbe med et lite og ganske diskret kamera, spesielt med tanke på reisefotografering. Et slikt kamera er enklere å bære med seg, så du kan alltid ha det for hånden og det hindrer at du ser ut som en fotograf som er «på jakt».

Personlig, selv om jeg vanligvis bruker OM-D E-M1 Mark II når jeg er på farten, er også OM-D E-M5 Mark II et kamera jeg liker å bruke.

Kom deg nærmere

Når det kommer til spenning, eventyr og reisefotografering, må du huske at det er bedre å være midt i der det skjer enn å bare være tilstede. Den anerkjente krigsreporteren Robert Capa sa en gang: «Hvis bildene dine ikke er gode nok, er du sannsynligvis ikke nærme nok.» Det er grunnen til at jeg ikke er så stor tilhenger av store zoomobjektiver,disse gjør detfor enkelt å bli i komfortsonen. Det er mye bedre å komme seg så nært objektet du prøver å fotografere som mulig. Under en festival i jungelen i Papua Ny-Guinea la jeg meg helt ned på bakkenivå til jeg var midt inne blant de dansende føttene. Takket være flippskjermen kunne jeg fremdeles fotografere scenen jeg ønsket.

Portretter/mennesker

Det er menneskene du møter og de fremmede kulturer som skaper minnene, og bildene. Det sier seg selv at du må behandle folk du ønsker å fotografere med respekt og høflighet. Dette er essensielt – og ikke bare på grunn av GDPR – at du får samtykke til å ta et bilde, selv om dette samtykket oppnås gjennom grunnleggende tegnspråk. Derfor prøver jeg å finne ut på forhånd hva folk i det aktuelle landet syns om å bli fotografert. Jeg pleier også ålærer meg noen nøkkelord og setningerpå det aktuelle lokalspråket. Sammen med vanlige portretter – som det av en Huli-wigman i Papua – liker jeg godt å ta bilde av folk i deres vanlige omgivelser.

Objekter / Det typiske og det atypiske

Jeg like spesielt godt å se etter motiver som viser scener både innenfor og utenfor de utbredte klisjeene vi kjenner til. For å gjøre dette leser jeg gjennom noen reiseguider på forhånd og gjør meg kjent vanlige klisjeer, slik at jeg kan være på utkikk etter egnede motiver på reisene mine. Bildet av den innfødte personen på Papua Ny-Guinea som ser på mobiltelefonen sin viser utviklingen av denne fascinerende kulturen i ett enkelt bilde.

Et bilde maler tusen ord 

Jeg er alltid på utkikk etter motiver som forteller en historie uten ord eller beskrivelse. Over tid og med masse øving har jeg utviklet et instinkt og et øye for å oppdage og fotografere disse type bildene og detaljene. For å gjøre dette må du fotografere ulike motiver.

Morgenfuglen og nattuglen

Dette tipset gir meg ofte problemer. Jeg er i stor grad en nattugle, så på reisene mine må jeg alltid tvinge meg selv til å stå opp når det føles som det er midt på natten for å fange det fantastiske, lyset som viser seg grytidlig på morgenen. I tillegg til lyset finnes det andre fordeler med å stå opp tidlig på morgenen. Mange steder, som for eksempel den ellers overfylte Fushimi Inari Taisha-helligdommen i Kyoto i Japan, er vanligvis fremdeles (nesten) folketomt tidlig på morgenen. Jeg syns det er mye enklere å ta bilder i det varme kveldslyset eller sent på natten, slik du kan se i bildet av palasset som reflekteres i et stort fontenebasseng i Isfahan i Iran. Dette gir deg de samme fordelene.

Kreativitet/Fokus/Uskarphet

Før en reise er det viktig at du gjør deg kjent med kameraet og de grunnleggende retningslinjene innen fotografi. Dette er nyttige verktøy på reisen. Dette danner grunnlaget for at du skal kunne skape dine egen tolkninger av motiver og takreative bilder. Prøv deg frem med ulikt fokus og dybdeskarphet- deter interessantevirkemidler som kan gjøre stor forskjell.

Konklusjon

Med det rette utstyret, god kjennskap til verktøyet, intensive forberedelser og riktig mengde respekt, kreativitet og nysgjerrighet, vil du også lykkes med å ta unike og spennende reisebilder.

Forfatter og fotograf: Adrian Rohnfelder

Bildegalleri

Alle bilder som er tatt med følgende utstyr