Mobilversjon Skjul

Du bruker nettstedet med Internet Explorer 6. Denne nettleseren er nå utdatert.
For sikrere, mer pålitelig surfing det anbefales at du oppgraderer nettleseren til en av disse nettleserne:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

By og reise

Raja Ampat – De fire kongers rike. En av de mest fjerntliggende delene av Indonesia, og samtidig et av de mest artsrike dykkeområdene i verden. Et perfekt område for dykkere og undervannsfotografer. Et område med rare skapninger, interessante kryp og fargerike korallhager. Det er lenge siden turister og reisende fra hele verden oppdaget undervannsfotografi og dette magiske stedet. Alltid på jakt etter det perfekte motivet, det perfekte bildet. Nå dykker vi også ned i det endeløse dypet blant disse unike øyene, midt i koralltriangelet – et av havområdene med aller størst variasjon. Raja Ampat står for omgivelsene, mens Olympus står for kompakt og lett kamerateknologi.

Hvert år fra oktober til mai finner man en enorm bestand av djevelrokker i Raja Ampat, noe som tiltrekker seg både dykkeglade turister og undervannsfotografer. I 2006 ble De fire kongers rike offisielt erklært som havreservat for å beskytte de majestetiske skapningene i området rundt. Raja Ampat er et av få steder i verden der man kan se begge typer rokker. Dykkere og snorklere får muligheten til å dykke og snorkle med både revskater på opptil tre meter i størrelse, og djevelrokker, hvis vingespenn kan overstige seks meter.

Det faktum at dykkeområdene med garanterte rokkestrømninger ikke alltid er like enkle å dykke i er et grunnleggende problem for mange erfarne undervannsfotografer. Strømmene, som de elegante glidefiskene mestrer uten anstrengelser, kan være en stor utfordring for selv erfarne dykkere.



Hvordan tar man da det perfekte bildet av rev- eller djevelrokker, spesielt mot solen? Det aller viktigste er god dybdekontroll, og en enda bedre kunnskap om ditt eget kamerautstyr. De som kjemper mot strømningene dypt under havoverflaten og desperat forsøker å finne den beste justeringen av kamerainnstillingene har allerede tapt.

Når det kommer til bilder av store havskapninger som rokker, haier og hvaler, er det helt avgjørende å ha et objektiv med en passende brennvidde. Fisheye-objektivet M.Zuiko Digital ED 8mm F1.8 PRO er førstevalget på vårt OM-D E-M1 Mark II, men det betyr at du må komme deg ganske nær motivet. Ergo: et godt bilde krever gode forberedelser. Skjult bak en fargerik søyle venter vi på vår sjanse. Innstillingene på kameraet er allerede stilt inn, blenderåpningen er relativt stor og de to blitsene er manuelt stilt inn til 75 prosent av full effekt. En sort revskate glir majestetisk over hodene våre. Ut av skyggene følger vi skapningen en liten stund, til vi er rett under den og kan ta bildet vårt mot motlyset fra solen. Noen få øyeblikk senere dukker en ny rokke opp fra dypet, og glir elegant forbi oss med noen få vingeslag. Vi har kjøpt billett til et helt utrolig undervannsshow.


To svartfinnede revhaier patruljerer rundt revet, en ørnerokke dukker opp fra dypet, men forsvinner like fort. Der har vi dem, de første wow-øyeblikkene og de første perfekte bildene. Øyeblikkene som gjør turen til øyriket Raja Ampat og undervannsbildene vi tar med oss hjem helt uforglemmelige.

Turen vår fører oss fra sør i Raja Ampat, fra Misool, og videre til de endeløse korallhagene i Dampier-stredet, episenteret for den allsidige biomassen i området. Endeløse hager med fargerike koraller er fokus for undervannskameraene våre. Som endeløse tepper strekker de fargerike dyrekoloniene, som består av utallige enkeltpolypper, seg langs bunnen av det solrike havet.

Solstrålene sørger for at havbunnen skinner på en helt utrolig og fargerik måte. Tre koraller skinner med røde tentakler og enorme vifteformer. Den ørlille og like sjeldne Pontohi-pygmésjøhesten, som skjuler seg blant tentaklene, glir varsomt frem og tilbake i strømningene. Den flammende, praktfulle sepiaen poserer ved siden av den bittelille sjøsau-sneglen og den nysgjerrige kokosblekkspruten i lyset fra dykkerlampene. Med stor blenderåpning for å understreke effekten i bildet med riktig bouquet lar vi oss fortrylle av de vidunderlige skapningene, og skyggelegger dem i den mørke kvelden. Undervanns-makrofotografering fanget med et 60 mm makroobjektiv. Helt perfekt for makroentusiastene. Små strømninger, svært merkelige skapninger – alt ligger til rette for det perfekte undervannsfotografiet.

Forfatter og fotograf: Melanie og David Benz

Alle bilder som er tatt med følgende utstyr